انواع فرش دستباف

انواع فرش دستباف

فهرست مطالب

فرش‌های دستباف، فرش‌های بسیار جذابی هستند و ذوق و هنری که برای تولید آنها به کار می‌رود، در فرش های ماشینی وجود ندارد. این فرش‌ها ضمن داشتن کارایی فوق العاده، می توانند یک انتخاب خاص برای دکوراسیون داخلی منزل شما باشند. انواع فرش دستباف ایرانی به دلیل کیفیت بالا، علاوه بر فروش در بازار داخلی، به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند و توانسته اند بازار جهانی را مجذوب خود کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع فرش های دستباف با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

انواع فرش دستباف تبریز

تبریز به عنوان یکی از شهرهای مشهور ایران در تولید فرش دستباف شناخته می‌شود. این شهر دارای هنرمندان متعددی است که فرش های دستباف جذاب و با کیفیت را به بهترین شکل به مردم عرضه می‌کنند. انواع فرش دستباف تبریز را می توان بسته به طرح آنها به انواع زیر تقسیم بندی کرد:

فرش هریس دستباف: یکی از زیباترین انواع فرش دستباف است که شهرت جهانی دارد. این فرش هیچ گونه خطوط منحنی در طرح و نقش خود ندارد و اشکال اسلیمی هندسی و خطوط شکسته، مهم ترین جزئیات فرش هریس را تشکیل می‌دهند.

فرش سالاری دستباف: اگر به دنبال فرش‌هایی با تم تیره هستید، این فرش‌ها انتخاب بسیار خوبی برای شما هستند. فرش‌های سالاری با زمینه تک رنگ تولید می‌شوند و معمولا ترکیب رنگ به کار رفته در آنها، مشکی و آبی است. فرش سالاری تبریز جزء فرش‌های دستباف گران قیمت این شهر است.

فرش ماهی تبریز: در میان انواع فرش دستباف تبریز، باید به فرش ماهی نیز اشاره کرد. این فرش دارای رنگ و لعاب بسیار جذابی است و می تواند برای محیط هایی که پاخوری زیادی دارد، مورد استفاده قرار گیرد. مقدار ابریشم به کار رفته در بافت این فرش بسیار کم است و همین موضوع قیمت آن را در مقایسه با سایر فرش‌های دستباف، اقتصادی کرده است.

انواع فرش دستباف تبریز

فرش طرح علیا تبریز: فرش طرح علیا تبریز یکی از انواع فرش دستباف با زمینه جذاب کرم رنگ و حاشیه پیازی و آجری رنگ است. ترنج وسط این فرش به شکل دایره بوده که ظاهر آن را زیباتر می‌کند. این فرش جزء طرح‌های پرفروش تبریز بوده و قیمت آن نیز نسبت به برخی از مدل های فرش تبریز ارزان تر است.

فرش طرح نامی تبریز: یکی دیگر از انواع فرش دستباف تبریز، فرش طرح نامی است. این فرش جزء طرح های زیرخاکی و قدیمی بوده که تقارن مهم ترین ویژگی آن است. همچنین نقوش ظرف و جام به کار رفته در این فرش، زیبایی آن را چندین برابر کرده است.

انواع فرش دستباف بختیاری

فرش‌های بختیاری یکی از زیباترین انواع فرش دستباف هستند که با سایر فرش‌های دستباف موجود در بازار متفاوت‌اند، ظاهر جذابی دارند و با ترکیب رنگ لاکی و یا سبز طراحی می‌شوند. بیشتر فرش‌های بختیاری دارای نقشه خشتی واضح یا طرح باغی مشبک هستند. نقش پرندگان و گیاهان مختلف نیز می‌تواند زیبایی این فرش ها را چندین برابر کند.

قسمت بندی فرش‌های بختیاری به شکل چهارگوش، لوزی و یا شش ضلعی است. این فرش‌ها اغلب دارای رنگ و طرح متفاوتی در بخش وسطی خود هستند که با بخش کناره فرش فرق دارد. به همین خاطر است که زیبایی مسحورکننده‌ای را در این فرش‌ها شاهد هستیم. گل و بته ها و نقشه های مشبک جذاب فرش‌های بختیاری نیز باعث شده تا زیبایی آنها دوچندان شود. فرش‌های بختیاری جدید معمولا با طرح هایی مانند گل و بته و گل رز و … طراحی می‌شوند، اما فرش های بختیاری قدیمی بیشتر دارای طرح های جانوری و گیاهی هستند.

انواع فرش دستباف بختیاری

انواع فرش دستباف ابریشم

یکی از باکیفیت ترین و البته گران ترین انواع فرش های دستباف موجود در بازار، فرش دستباف ابریشم است. این نوع فرش ها به دلیل به کار رفتن ابریشم از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و می توانند استحکام و دوام خود را در طول زمان حفظ کنند. بافت فرش ابریشم بسیار نرم و لطیف است و نسبت به سایر فرش‌های موجود در بازار، عملکرد بسیار بهتری را از خود نشان می‌دهد. با توجه به میزان ابریشم به کار رفته در این فرش‌ها ، می‌توان آنها را به انواع زیر تقسیم بندی کرد:

فرش تمام ابریشم: این نوع فرش ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و همه بافت آنها از ابریشم است. در بافت فرش دستباف ابریشم همه چیز یعنی از پرز و چله گرفته تا نخ خاب با ابریشم طبیعی بافته شده اند.

فرش گل ابریشم: یکی دیگر از انواع فرش دستباف موجود در بازار، فرش گل ابریشم است. این نوع فرش دارای نقش گل، پرنده و … است که هر کدام با ترکیب الیاف ابریشم طبیعی و مصنوعی بافته شده اند. اغلب حاشیه های این فرش از جنس الیاف طبیعی و بقیه قسمت ها از جنس الیاف دیگری مانند پلی استر، آکریلیک و … هستند.

انواع فرش دستباف ابریشم

فرش کف ابریشم: فرش کف ابریشم نوع دیگری از انواع فرش های ابریشم موجود در بازار است که با ابریشم طبیعی تولید می‌شود. این نوع فرش دارای استحکام بسیار بالا و عملکرد بسیار عالی است.

انواع فرش دستباف قدیمی

فرش‌های دستباف تاریخچه قدیمی دارند. فرش هایی که با ظاهر جذاب طراحی می‌شوند و می توانند ساختار قدیمی و آنتیک خودشان را حفظ کنند، برای فضای دکوراسیون داخلی کلاسیک و سلطنتی بهترین گزینه هستند. انواع فرش دستباف قدیمی با طرح های خلوت و رنگ های لاکی طراحی شده اند که می توان آنها را برای فضاهای لوکس و قدیمی مورد استفاده قرار داد. برخلاف فرش های دستباف جدید که معمولا با سایزهای کوچک طراحی می‌شوند، فرش های دستباف قدیمی سایز بزرگی داشتند و این موضوع به دلیل بزرگ بودن خانه‌ها و پایین تر بودن قیمت فرش‌ بود. با وجود مدل‌های جدیدتر فرش‌های دستباف، همچنان فرش های دستباف قدیمی، محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم دارند.

انواع فرش دستباف قدیمی

نام انواع فرش

نام گذاری انواع فرش در ایران با روش های مختلفی مانند نام گذاری بر اساس سبک، بر اساس مبدا تولید کننده و طرح های به کار رفته و…، انجام می شود. اگر علاقه مند به خرید فرش دستباف باشید، احتمالا اولین سوال برای شما این است که بهترین نوع فرش کدام است که برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید نام انواع فرش را بدانید. در ادامه نام انواع فرش را برای راهنمایی جهت خرید آنها، ذکر می کنیم:

فرش های بافته شده در فلات مرکزی ایران

فرش های عشایری

فرش های خراسان و مشهد

فرش بختیاری

فرش قشقایی

فرش افشاری

فرش کاشان

فرش اصفهان

فرش کردی

فرش بلوچی

فرش تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *